Αυχενικό σύνδρομο

Το αυχενικό σύνδρομο αποτελεί μία από τις συχνότερες παθήσεις που εμφανίζεται σε οποιαδήποτε ηλικία, κυρίως δε μετά την ηλικία των 25-30 ετών. Όταν αναφερόμαστε στο αυχενικό σύνδρομο στην ουσία αναφερόμαστε σε μία σειρά από συμπτώματα, τα οποία εμφανίζονται στην περιοχή του αυχένα.

Τι είναι το αυχενικό σύνδρομο ;

Ο αυχένας συνδέει τον κορμό με το κεφάλι και αποτελεί το ανώτερο τμήμα της σπονδυλικής στήλης. Όταν αναφερόμαστε στον αυχένα κάνουμε λόγο για την αυχενική μοίρα, η οποία απαρτίζεται από 7 σπονδύλους. Στους σπονδύλους εφάπτονται σύνδεσμοι και μύες που τελικώς διαμορφώνουν μία πολύ δυνατή δομή.

Το αυχενικό σύνδρομο παραπέμπει σε ένα  σύνολο παθήσεων και διαταραχών που οδηγούν σε μεταβολές της αυχενική μοίρας  και του μαλακού ιστού που την περιβάλλει. Αυτές οι μεταβολές οδηγούν τελικώς στην πρόκληση συμπτωμάτων στην περιοχή του αυχένα.  Τα συμπτώματα διαφέρουν όσον αφορά το βαθμό έντασης, αλλά και στην ποιότητα των χαρακτηριστικών. Ως επί τον πλείστον, τα συμπτώματα αφορούν τη δυσκαμψία και την εμφάνιση πόνου.

Πώς προκαλείται το αυχενικό σύνδρομο ;

Το αυχενικό σύνδρομο δημιουργείται ως αποτέλεσμα αλλαγών που συμβαίνουν στην αυχενική μοίρα. Αυτές οι αλλαγές μπορούν να επέλθουν σταδιακά, λόγω των λανθασμένων κινητικών προτύπων και της στάσης σώματος, αλλά και μετά από κάποιο τραυματισμό. Η πρόκληση του αυχενικού συνδρόμου μπορεί να οφείλεται σε μυϊκά αίτια ή στην ύπαρξη εκφυλιστικών αλλαγών:

• Μυϊκή αιτία : Το αυχενικό σύνδρομο μπορεί να προκληθεί από την παρουσία μυϊκής έντασης. Η κακή στάση του σώματος, η χρήση της ακατάλληλης θέσης του κεφαλιού κατά τη διάρκεια του ύπνου  μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα στον αυχένα.
  • Εκφυλιστικές αλλαγές αυχενικής μοίρας : Οι εκφυλιστικές αλλαγές της αυχενικής μοίρας αποτελεί τη συχνότερη αιτία πρόκλησης του αυχενικού συνδρόμου. Αφορά αλλαγές που αναπτύσσονται στις μεσοσπονδύλιες αρθρώσεις και δίσκους, ενώ συχνότερα η κήλη του μεσοσπονδύλιου δίσκου είναι το πιο πιθανό αίτιο.  Οι εκφυλιστικές αλλαγές προκαλούνται μετά από τραυματισμό της περιοχής, λόγω πτώσης ή εναπόθεσης μεγάλου φορτίου στον αυχένα.

Ωστόσο, το αυχενικό σύνδρομο μπορεί να προκληθεί από την ύπαρξη κάποιας πάθησης του ώμου ή του θώρακα. Η ύπαρξη πόνου στις περιοχές αυτές μπορεί να  αντανακλάται στην περιοχή του αυχένα, οδηγώντας σε αυχενικό σύνδρομο.

Ποια συμπτώματα προκαλεί το αυχενικό σύνδρομο ;

Το αυχενικό σύνδρομο δύναται να προκαλέσει διάφορα συμπτώματα, η ένταση και η συχνότητα των οποίων καθορίζεται από το μέγεθος του προβλήματος και την αιτία πρόκλησης. Τα συχνότερα συμπτώματα που προκαλούνται από το αυχενικό σύνδρομο είναι :

• πόνος και δυσκαμψία στην περιοχή του αυχένα που μπορεί να γίνεται αισθητός στην οπίσθια πλευρά και πλάγια όψη του αυχένα.
  • ο πόνος μπορεί να εμφανίζεται στην περιοχή του ώμου και του άνω άκρου
  • έντονος πονοκέφαλος.
  • άλγος κατά την εκτέλεση συγκεκριμένων κινήσεων
  • ενόχληση σε κατάσταση ηρεμίας, κυρίως τις βραδινές ώρες

Ωστόσο, το αυχενικό σύνδρομο εκτός από το αίσθημα του πόνου μπορεί να επιφέρει πιο σοβαρά συμπτώματα. Το μούδιασμα, οι αλλαγές στην αίσθηση της αφής και η μυϊκή αδυναμία, είναι μερικά από τα σοβαρά συμπτώματα, τα οποία μπορεί να επηρεάσουν σημαντικά τη λειτουργικότητα του ασθενή. Σε σπανιότερες περιπτώσεις δύναται να εμφανιστούν νευρολογικά προβλήματα στα άνω και κάτω άκρα, λόγω της ύπαρξης προβλήματος στην αυχενική μοίρα του νωτιαίου μυελού.

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί;

Όταν ο διαγνωστεί ο ασθενής με αυχενικό σύνδρομο, είναι σημαντικό να πραγματοποιηθεί άμεσα ο σχεδιασμός του θεραπευτικού πλάνου. Η αντιμετώπιση του αυχενικού συνδρόμου εξαρτάται από την αιτία που το προκαλεί. Στην περίπτωση που το αυχενικό σύνδρομο δημιουργείται μετά από μυϊκή θλάση ή τραυματισμό, χρησιμοποιείται  συνήθως η φαρμακευτική αγωγή για το διάστημα κάποιων ημερών. Ωστόσο, το αυχενικό σύνδρομο ακολουθεί την εξής πορεία αντιμετώπισης :

• Φαρμακευτική αγωγή :  Η φαρμακευτική αγωγή περιλαμβάνει τη λήψη μη στεροειδών και μυοχαλαρωτικών φαρμάκων για κάποιο χρονικό διάστημα. Ιδιαίτερα μετά από την ύπαρξη τραυματισμού, η φαρμακευτική αγωγή συστήνεται για την ανακούφιση του πόνου.
  •  Νάρθηκες : Τα κολάρα υποστήριξης του αυχένα χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη του αυχένα και τη σταθεροποίηση του. Υπάρχουν μαλακοί και σκληροί νάρθηκες, που τοποθετούνται για την ενίσχυση της λειτουργικότητας του αυχένα.
  • Φυσικοθεραπεία : Το σημαντικότερο και τελευταίο στάδιο ανακούφισης του πόνου και ανάκτησης της λειτουργικότητας του αυχένα είναι η φυσικοθεραπεία. Είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της θεραπείας του αυχενικού συνδρόμου με στόχο την ανακούφιση του ασθενή από τον πόνο και την επαναφορά της κινητικότητας του αυχένα. Όταν η οξεία φάση του πόνου παρέλθει, το επόμενο στάδιο είναι η κινησιοθεραπεία. Στη φυσικοθεραπεία πραγματοποιούνται μαλάξεις, ήπιες κινήσεις του αυχένα, ενώ μπορεί να εφαρμοστεί ηλεκτροθεραπεία. Έτσι, πραγματοποιείται η αποκατάσταση των μυοσκελετικών και νευρολογικών διαταραχών, συμβάλλοντας στη μείωση του πόνου και στην ανάκτηση της φυσιολογικής κίνησης.

Εάν  πάσχετε από αυχενικό σύνδρομο που προκαλεί καθημερινό πόνο και δημιουργεί προβλήματα στην καθημερινότητα σας, επικοινωνήστε άμεσα με τον Φυσικοθεραπευτή Κωνσταντίνο Ασημωτό. Στο Asimotos Physiotherapy Center, παρέχεται εξειδικευμένη θεραπεία ανακούφισης του πόνου στην περιοχή του αυχένα και στις γύρω περιοχές, καθώς δίνουμε έμφαση στη λειτουργική αποκατάσταση και δημιουργία ενός εξατομικευμένου μοντέλου για τη συνολική θεραπεία του ασθενή.

Οι κύριες αιτίες του αυχενικού συνδρόμου είναι η ύπαρξη μυϊκών προβλημάτων και η ύπαρξη κήλης του μεσοσπονδυλίου δίσκου. Η κήλη μεσοσπονδυλίων δίσκων αποτελεί τη συχνότερη αιτία πρόκλησης αυχενικού συνδρόμου.

Συμπτώματα όπως ο πόνος στον αυχένα και η δυσκαμψία είναι τα συχνότερα. Ο ασθενής μπορεί να βιώνει πόνο στον αυχένα. Ο πόνος μπορεί να αντανακλά σε διάφορα σημεία του σώματος, όπως στα άκρα.

Η διάγνωση πραγματοποιείται μετά από την κλινική εξέταση του ασθενή και τη διεξαγωγή  απεικονιστικών εξετάσεων, όπως μαγνητική τομογραφία.

Το αυχενικό σύνδρομο αντιμετωπίζεται με φαρμακευτική αγωγή στην οξεία φάση του και με φυσικοθεραπεία για την αποκατάσταση της κίνησης και της ανακούφισης από τον πόνο.