Σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα

Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα αποτελεί μια αρκετά συχνή, επώδυνη πάθηση, η οποία προκαλείται λόγω της πίεσης που ασκείται στο μέσο νεύρο του καρπού. Η συγκεκριμένη πάθηση επηρεάζει ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπων, οι οποίοι βιώνουν τις περισσότερες φορές έντονα συμπτώματα.

Τι είναι το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα ;

Το Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα (ΣΚΣ) αποτελεί μία παθολογική κατάσταση, κατά την οποία το μέσο νεύρο του καρπού πιέζεται, καθώς διέρχεται από τον καρπιαίο σωλήνα. Ο καρπιαίος σωλήνας βρίσκεται στο ύψος του καρπού και απαρτίζεται από οστά και συνδέσμους. Από τον καρπιαίο σωλήνα διέρχονται οι τένοντες των δακτύλων, καθώς και το μέσο νεύρο, το οποίο ελέγχει κινητικά τους μύες γύρω από τη βάση του αντίχειρα. Συνάμα, το μέσο νεύρο παρέχει αισθητικότητα στην παλάμη. Έτσι, η παρουσία πίεσης στο μέσο νεύρο του καρπού, οδηγεί στον χρόνιο ερεθισμό και στην εμφάνιση του συνδρόμου καρπιαίου σωλήνα.

Πώς προκαλείται το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα ;

Όπως επισημάνθηκε, το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα οφείλεται στην πίεση του μέσου καρπιαίου νεύρου. Η παρουσία χρόνιου οιδήματος και διόγκωσης στον καρπιαίο σωλήνα, οδηγεί στη στένωση του περάσματος μέσα από το οποίο διέρχεται το μέσο νεύρο. Λόγω της στένωση αυτής, ασκείται πίεση στο μέσο νεύρο. Έτσι, η συμπίεση του νεύρου λόγω της ύπαρξης φλεγμονής αποτελεί και την αιτία εμφάνισης της πάθησης.

Υπάρχουν, όμως, κάποιοι παράγοντες που οδηγούν στη δημιουργία του συνδρόμου, όπως:

• χειρωνακτική εργασία
  • χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και κινητού
  • επαναλαμβανόμενες κινήσεις του καρπού και των χεριών
  • αρθρική πάθηση (π.χ. οστεοαρθρίτιδα, ρευματοειδής αρθρίτιδα)
  • ορμονικές ή ενδοκρινολογικές διαταραχές (σακχαρώδης διαβήτης)
  • κληρονομικότητα
  • τραυματισμός

Ποια συμπτώματα επιφέρει στον ασθενή;

Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα αποτελεί μία εξελισσόμενη πάθηση, καθώς τα συμπτώματα εμφανίζονται σταδιακά και περιλαμβάνουν :

• Πόνο : Ο ασθενής βιώνει πόνο και ιδιαίτερη δυσφορία στην περιοχή της παλάμης και στα δάχτυλα. Ο πόνος γίνεται εντονότερος κατά την επιτέλεση κάμψης του καρπού και κίνησης του χεριού.
  • Αδυναμία: Το αίσθημα αδυναμίας στο χέρι εμφανίζεται, όταν το σύνδρομο βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο. Μαζί με την αδυναμία μπορεί να υπάρχει παράλληλη αδυναμία στο κράτημα αντικειμένων, καθιστώντας δύσκολη την καθημερινότητα του ασθενή.
  • Μειωμένη αισθητικότητα & μούδιασμα: Εμφανίζεται απώλεια της αισθητικότητα των δακτύλων, ενώ ο ασθενής μπορεί να αισθάνεται κάποιο τσίμπημα, από βελόνα. Ακόμη, οι περισσότεροι ασθενείς βιώνουν μούδιασμα σε ολόκληρο το χέρι
  • Νυχτερινός πόνος : Ο πόνος κατά τη διάρκεια της νύχτας επιδεινώνεται, διαταράσσοντας τον ύπνο του ασθενή
  • Μυϊκή ατροφία του αντίχειρα: Σε προχωρημένα στάδια παρουσιάζεται ατροφία στους μύες του αντίχειρα, η οποία επιτείνει το αίσθημα αδυναμίας

Σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα & φυσικοθεραπεία

Η αρχική παρέμβαση για την αντιμετώπιση του συνδρόμου καρπιαίου σωλήνα προβλέπει τη συντηρητική θεραπεία. Η φυσικοθεραπεία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της πάθησης και των συμπτωμάτων της. Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα μπορεί να εντοπιστεί με φυσικοθεραπεία, βοηθώντας στην ανακούφιση του πόνου, αλλά και στην ανάκτηση της λειτουργικότητας του καρπού. Συγκεκριμένα, το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα μπορεί να αντιμετωπιστεί μέσα από διάφορες φυσικοθεραπευτικές μεθόδους και πιο συγκεκριμένα μέσα από:

•  στοχευμένο πρόγραμμα ασκήσεων που προσφέρουν διάταση και ενδυνάμωση στους μύες και στους τένοντες γύρω από τον καρπό
  • κινητοποίηση αρθρώσεων προκειμένου να μειωθεί ο πόνος και να βελτιωθεί η κινητικότητα του καρπού
  • θεραπευτική μάλαξη για τοπική χαλάρωση
  • χρήση διαμαγνητικής αντλίαςγια την απομάκρυνση του οιδήματος
  • Neurokinetic Therapy για την αποκατάσταση του κινητικού μοτίβου
  • από τη συμβουλευτική ενημέρωση για την εργονομία του σώματος και τον τρόπο εκτέλεσης των κινήσεων

Παράλληλα, η φυσικοθεραπεία χρησιμοποιείται και για τις σοβαρότερες καταστάσεις, οι οποίες χαρακτηρίζονται από έντονο περιορισμό. Στις περιπτώσεις όπου συστήνεται η χειρουργική επέμβαση, η φυσικοθεραπεία δρα στη μετεγχειρητική αποκατάσταση του ασθενή.

Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα μπορεί να αντιμετωπιστεί με τη φυσικοθεραπεία, αρκεί ο ασθενής να προσέλθει εγκαίρως στο φυσικοθεραπευτικό κέντρο. Εάν  πάσχετε από σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα, το οποίο σας προκαλεί καθημερινό πόνο και δημιουργεί προβλήματα στην καθημερινότητα σας, επικοινωνήστε άμεσα με τον Φυσικοθεραπευτή, Κωνσταντίνο Ασημωτό. Στο Asimotos Physiotherapy Center, παρέχεται εξειδικευμένη θεραπεία ανακούφισης του πόνου στον καρπό, καθώς δίνουμε έμφαση στη λειτουργική αποκατάσταση και δημιουργία ενός εξατομικευμένου μοντέλου για τη συνολική θεραπεία του ασθενή.

Το σύνδρομο δημιουργείται λόγω της συμπίεσης που προκαλείται στο μέσο νεύρο εξαιτίας της ύπαρξης κάποιας φλεγμονής. Το μέσο νεύρο είναι υπεύθυνο για τον έλεγχο της κίνησης των μυών γύρω από τον αντίχειρα.

Τα συμπτώματα του συνδρόμου ποικίλουν και σχετίζονται με την αδυναμία του χεριού και δυσκολία κίνησης. Παράλληλα, οι ασθενείς βιώνουν μούδιασμα στα δάχτυλα ή και σε ολόκληρο το χέρι.

Η συντηρητική αγωγή περιλαμβάνει φυσικοθεραπεία, αλλά και χορήγηση στεροειδών αντιφλεγμονωδών φαρμάκων.

Είναι γεγονός πως το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα μπορεί να λάβει σοβαρότερη μορφή που να απαιτεί τη χειρουργική διάνοιξη. Η μετεγχειρητική φροντίδα περιλαμβάνει φυσικοθεραπεία για την αποκατάσταση του ασθενή.